Czym powinny się bawić dzieci w szkole

Temat edukacji dziecięcej jest tak szeroki, że nie da się go ogarnąć w kilku zdaniach. Na szczęście mogę ograniczyć się do jednego z aspektów edukacji wczesnoszkolnej. Czym powinny się bawić dzieci na świetlicy, lub podczas luźnych lekcji dla maluchów? Taki temat można ugryźć, bez pisania doktoratu.

Klocki dla dzieci w szkole

klocki kreatywne dla dzieci w szkoleWychowawcy klas, oraz inni nauczyciele, często ulegają pokusie pójścia, na tak zwaną łatwiznę i na przykład puszczają dzieciom film, zamiast zająć się nimi i pokazać ciekawe zabawy. Wprowadzając klocki kreatywne dla dzieci w szkole, robimy nieocenioną przysługę zarówno dzieciom, które się rozwijają, jak i nauczycielom którzy zyskują materiał do pracy z maluchami. Korzyści dla dzieci wynikające z zabawy klockami są oczywiste. Klocki rozwijają koordynację ruchową, zdolności logicznego myślenia, zdolności artystyczne i manualne, ćwiczą umiejętność skupienia się na rzeczach. Dają niepowtarzalną szansę do pracy w grupie. Jednym słowem nasze dzieci bawiąc się nimi rozwijają się i kształcą na liderów. Nauczyciele zaś mają możliwość, tak sprytnie poprowadzić zajęcia, aby wszystkie zalety wymienione wyżej uwypuklić. Zabawy z klockami dają nauczycielowi możliwość obserwacji dzieci i wysuwania wniosków na temat ich indywidualnych cech charakteru. Widzą oni gołym okiem, gdzie są deficyty, a gdzie naddatki. Nauczyciele mają wtedy niepowtarzalną okazję aby tak pokierować zabawą, aby poszczególne cechy wyrównać.

Myślę, że nikt nie będzie twierdził, że lepiej wprowadzić do szkoły klocki, niż tablice multimedialne. Te dwa elementy powinny występować obok siebie. Uzupełniać się na wzajem. Problem raczej polega na tym, żeby multimedia nie wyparły tradycyjnych klocków z dziecięcej zabawy, która uczy, jak nic innego.