Brązowy cukier a biały – różnice i podobieństwa

Cukier jest nazwą zarezerwowaną dla sacharozy, która jest organicznym związkiem chemicznym zbudowanym z fruktozy i glukozy. W codziennej diecie przyjmuje postać cukru białego, który jest najpowszechniejszą formą kryształków, a ten znalazł szerokie zastosowanie w gastronomii.

Właściwości brązowego cukru i wpływ na zdrowie

brązowy cukierSacharoza występuje we wielu formach. Która z nich jest najbardziej odpowiednia dla naszego organizmu? Najpopularniejszymi jej postaciami są cukier biały oraz brązowy. Brązowy pochodzi się z trzciny cukrowej

, a biały z buraka cukrowego. W procesie produkcyjnym, nie zachodzą szczególne różnice między tymi dwoma rodzajami. Melasa jest ciemnobrązowym syropem, dzięki któremu brązowy cukier zawdzięcza swoją karmelową barwę. A który z cukrów jest bardziej kaloryczny? Różnica kaloryczności pomiędzy cukrem białym a brązowym jest niewielka, bowiem 100g cukru białego to 399kcal, natomiast 100g brązowego to 374kcal. Zarówno biały, jak i brązowy są wykorzystywane jako dodatki do napojów takich jak kawa, herbata czy kolorowe drinki. Choć nadużywanie cukru jest szkodliwe dla naszego organizmu, tak ciężko jest odmówić sobie słodkiej przyjemności. Pozostaje pytanie: ?W której formie jest najzdrowszy??. Najzdrowszą formą, którą może przyjąć jest brązowy cukier nierafinowany. Kryształki zawdzięczają swoją barwę obecności naturalnego syropu, który nie jest usuwany z produktu, tak jak w przypadku rafinowanych. Dzięki tej właściwości, dostarcza naszemu organizmowi żelazo, wapń, potas oraz magnez. Kryształki w takiej postaci są mniej szkodliwe dla organizmu. Warto mieć na uwadze, że ilość wymienionych pierwiastków jest śladowa. 

Warto pamiętać, że nadużywanie cukru może wiązać się z obecnością wielu chorób, takich jak depresja, nadwaga czy cukrzyca, jednak nie trzeba rezygnować ze słodkości permanentnie. Odpowiednia dieta sprawia, że zachowujemy  umiar, dlatego należy zastanowić się nad naszym dziennym spożyciem cukru.